Higiena intymna jest nadal tematem tabu dla wielu kobiet, tym bardziej poruszanie go jest kluczowe dla skutecznej promocji zdrowia kobiet. Dbanie o delikatny obszar intymny we właściwy sposób może pomóc w zapobieganiu różnym problemom np. z układem moczowym, infekcjami i podrażnieniami. Czas uporządkować naszą wiedzę w tym temacie.


 

Mit: Im częściej myjesz swoją waginę, tym lepiej

 

Utrzymanie higieny w strefie intymnej jest niezwykle istotne. Zasada, że im częściej ją myjesz tym lepiej, nie do końca się jest zgodna z prawdą. Pochwa ma zdolność do samooczyszczania się, dobre bakterie dbają o utrzymanie równowagi wewnątrz waginy. Dlatego właśnie nie powinnaś myć jej w środku ani więcej niż dwa razy dziennie (chyba, że właśnie masz wyjątkowo obfitą miesiączkę). Do mycia zewnętrznych narządów płciowych zaleca się stosowanie delikatnych płynów do higieny intymnej lub zwykłej, ciepłej wody. Pamiętaj, że  skóra  w tych okolicach jest bardzo wrażliwa, dlatego należy ją delikatnie myć, nie pocierać aby nie dopuścić do mechanicznych podrażnień. Nie używaj gąbek ani szczotek do mycia, gdyż istnieje prawdopodobieństwo, że rozwiną się na nich szkodliwe drobnoustroje, które wprowadzisz do pochwy podczas mycia.

 

39812.jpg

Mit: Higiena podczas miesiączki niczym nie różni się od tej na co dzień

 

Podczas okresu, wystarczy że umyjesz strefy intymne dwa razy dziennie. Pamiętaj o dokładnym myciu rąk przed i po zmianie podpaski lub tamponu. Nie przetrzymuj ich też dłużej niż jest to wskazane na opakowaniu, czyli maksymalnie 8 godzin. Aby uniknąć podrażnień sięgaj po produkty z ekologicznej bawełny. Wielu producentów nie przedstawia składu na opakowaniu, a co za tym idzie, nie wiesz jakie środki zostały użyte do wybielenia bawełny i czy nie wywołają u Ciebie podrażnień. Korzystanie z certyfikowanych i przebadanych produktów może poprawić Twoje intymne samopoczucie. Pamiętaj także, żeby zawsze używać tamponów i podpasek o najniższym możliwym poziomie absorpcji. Korzystaj też z nich jedynie podczas okresu, a nie np. do absorbowania wydzieliny podczas cyklu.

 

Fakt  - Powinnaś podcierać się od przodu, do tyłu!

 

Po wizycie w toalecie pamiętaj o właściwym kierunku podcierania. Ważne żebyś kierowała papier toaletowy od sromu w kierunku odbytu, a nie odwrotnie. Dzięki temu drobnoustroje nie dostaną się do sromu lub pochwy.

 

Mit: Nawilżające preparaty z kwasem hialuronowym - tylko dla kobiet w okresie menopauzy

Prawdopodobnie dyskomfort związany z suchością pochwy kojarzy Ci się z objawami na jakie skarżą się Panie wchodzące w menopauzę. To prawda, że kobiety po pięćdziesiątym roku życia w skutek spadku poziomu estrogenów mogą cierpieć na suchość pochwy. Mitem jednak jest to, że problem ten nie dotyczy innych kobiet. Młode mamy w okresie połogu lub karmiące piersią, panie po operacjach ginekologicznych, podczas leczenia onkologicznego, chore na atrofię pochwy również zmagają się z dokładnie takimi samymi problemami. W skutek braku prawidłowego nawilżenia kobiety mogą być bardziej podatne na zarażenie się infekcjami intymnymi, otarcia podczas zbliżeń z partnerem i ogólnie obniżoną jakość życia intymnego. Prostym i ogólnodostępnym rozwiązaniem jest punktowe stosowanie żelu lub globulek dopochwowych z wysoką zawartością drobnocząsteczkowego kwasu hialuronowego np. Mucovagin. Tego typu rozwiązanienie jest inwazyjne, opiera się na naturalnych właściwościach kwasu hialuronowego wiążącego wodę. Produkty Mucovagin nie zawierają parabenów, substancji drażniących, olejków lub środków zapachowych.

Fakt: Po seksie powinnaś skorzystać z toalety

Wiele razy po niezapomnianym i niezwykle udanym miłosnym uniesieniu zasypiamy w ramionach ukochanego, nie myśląc o tym jaki to może mieć wpływ na nasze zdrowie intymne. Seks i pieszczoty z partnerem mogą mieć skutki uboczne w postaci otarć, podrażnień, a nawet zapalenia pęcherza. Okazuje się, że profilaktyka jest bardzo łatwa. Kobiety są bardziej podatne na infekcje intymne gdyż cewka moczowa jest znacznie krótsza, oraz znajduje się w okolicach odbytu.  W konsekwencji bakterie, które mogą powodować infekcje, mogą łatwo przemieszczać się w górę dróg moczowych: pęcherza moczowego, moczowodu lub nerek. Możesz zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia zapalenia pęcherza, jeśli weźmiesz prysznic przed stosunkiem, a  zaraz po nim pójdziesz do łazienki oddać mocz. Strumień moczu pomoże pozbyć się ewentualnie nagromadzonych bakterii.

Mit: Nie wolno spać bez majtek

Prawda jest wręcz odwrotna bo spanie bez bielizny jest zdrowe! Jeśli tylko nie masz miesiączki to śpij bez majtek. Skóra, także ta w okolicach intymnych, musi oddychać. Podczas całego dnia nie ma ku temu okazji, gdyż swobodny dopływ powietrza blokuje obcisła bielizna lub spodnie. Spróbuj, a naprawdę prędko odczujesz dobroczynny efekt spania bez bielizny. Zapewniając dostęp powietrza do okolic intymnych podczas nocnego wypoczynku zmniejszasz ryzyko pojawienia się infekcji intymnych. Dzięki braku ocierającej okolice intymne bielizny, pochwa produkuje mniej śluzu, a ten który jest produkowany szybko znika dzięki dopływowi powietrza. W suchym środowisku bakterie i grzyby namnażają się zdecydowanie wolniej lub wcale. Spanie bez bielizny (a nawet zupełnie nago) jest nie tylko zdrowe dla naszego metabolizmu ale może być odświeżające w relacji z partnerem. Zakomunikowanie swojemu partnerowi, że od dzisiaj spisz bez bielizny może w nieoczekiwany sposób sprawić, że oboje nabierzecie chęci na intymne zbliżenie.

 

 

Źródła:

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1745505717731011

 


Mucovagin Nawilżenie i odnowa okolic intymnych
dla kobiet w każdym wieku.